Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Språkpolis

Publicerad 2007-01-17 21:26:40 i Språk,

Jag måste få vara språkpolis. Idag har jag upptäckt samma felstavning fyra gånger på fyra olika bloggar och det är verkligen inte första gången jag ser den. Det är det ord jag såg felstavat flest gånger förra året och jag kan ju inte påstå att 2007 har börjat särskilt lysande för 2006 års mest utsatta ord. Det stavas debakel. Inte debackel. För säkerhets skull har jag till och med slagit upp det för att försäkra mig om att jag inte har blivit galen. Det finns en variant till stavningen debakel, visade det sig. Den lyder inte helt oväntat debacle. Jag förstår naturligtvis varför man stavar debakel fel. Jag förstår självklart att man inte är dum i huvudet som gör det. Trots detta upplyser jag nu alla mina bloggläsare om den korrekta stavningen, helt enkelt för att göra er värld lite varmare och gosigare. Eller för att jag är förbannat anal och borde skämmas för evigt.

Ett tips för att minnas att debakel inte är ett ck-ord (och då menar jag inte centralt kunskapsområde): Varje gång man ska skriva debakel bör man tänka: Mitt debakel på cykel. Då kan det liksom inte bli fel.

Kommentarer

Postat av: Debekel

Publicerad 2007-01-17 21:55:45

Menar du inte "min bakdel på cykel"?

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-01-18 08:58:33

HAHAHA, det är också en bra idé!

Postat av: Teas mamma

Publicerad 2007-02-08 21:22:38

Jag använder alltid den franska stavningsvarianten, av estetiska skäl. ;-)

Postat av: My

Publicerad 2008-01-04 10:30:28

En lite fråga bara... Var har du hittat uppgiften om att det ska stavas "debakel"? Jag bloggade om "debacle" igår, och hittade bara den stavningen i mina ordböcker (SAOL, bl.a.)... Men - jag tycker att det vore rätt bra om vi försvenskade stavningen till "debakel" istället... Så om du kommer ihåg var du hittade "debakel" vore jag tacksam för svar...

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-10 23:40:09

I Norstedts svenska ordbok finns den i alla fall!

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-10 23:40:43

I Norstedts finns den. Blev tvungen att kolla!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela