Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Syster yster

Publicerad 2007-03-26 17:08:08 i Bröllop/firanden,

Min syster är jävligt rolig. Jämt. Hon var in på min och Isaks bröllopssida häromdagen. På sidan står det: Klädsel: Kavaj. Syrran lämnade ett upprört meddelande:

Klädsel: Kavaj? Jag tänker då inte ha kavaj på mig! Visst får jag ha något annat?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Johanna, trodde du att man skriver ut kvinnornas klädsel? Trodde du rentav att du skulle vara tvungen att bära kavaj? Eller skojade du? Nåja. Jag skrattar och det är huvudsaken.

Kommentarer

Postat av: Bek

Publicerad 2007-03-26 17:55:09

Jag tycker ni ska kräva att gästerna BARA har kavaj.

Postat av: Teas mamma

Publicerad 2007-03-26 18:59:08

Kavaj och bar under! Vilket koncept. Kan man få komba med tubsockor i sandaler också?

(Och får man ha slips?)

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-03-26 19:34:00

Det skulle faktiskt vara jävligt kul! Tack för tipsen!

Postat av: syrran

Publicerad 2007-03-26 19:36:10

Alltså varför skriver man inte tjejernas kläder? Så jävla fan. Varför ska killarna alltid få stå i centrum och va coola? Jag kommer naken.

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-03-26 19:50:36

HAHAHAHA! Du är så välkommen. I vilka kläder du vill! :) Jag vet, bröllop är inte jämställdhetens främsta fanbärare. VA?! Jag skrev inte det där.

Postat av: Kajsa

Publicerad 2007-03-26 23:50:12

Jag är inte så haj på bröllopsgrejs...Om det står Kavaj, vad betyder det då att tjejer får ha på sig?

Postat av: Fredde

Publicerad 2007-03-27 11:22:25

Förövrigt hade hon burit kostym eftersom det är vad kavaj menas med i inbjudningar ;)
Till kavaj i en inbjudan kan en kvinna ha vad som helst så länge det är uppklätt. Över kavaj (smoking, frack) har man klänning.

Postat av: Fredde

Publicerad 2007-03-27 11:29:23

Haha, oh. Går igång på sånt här ska ni veta :D Mums. Nu var jag ute på wikipedia en sväng:

"Kavaj innebär i samtida etikett att män bär en kostym som inte behöver vara mörk. Byxorna kan vara udda om sammanhanget är mer informellt, men skjorta och slips hör alltid till.

Damer bär klänning, kjol eller dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel."

Sen finns det vidare regler för bröllop såklart:

"En viktig regel vid bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet.

Oavsett bröllopets klädkod är det möjligt att använda hembygdsdräkt, vilket normalt endast är lämpligt vid klädkoden frack eller högtidsdräkt."

Postat av: Teas mamma

Publicerad 2007-03-27 11:52:35

Anledningen till att man bara skriver ut mannens klädsel är nog (åtminstone delvis) att kvinnan har fler valmöjligheter vid de olika klädnivåerna. Enklast blir då att bara skriva tex. "smoking", förutsatt att alla ved vad detta innebär alltså. Annars kan man ju alltid googla, eller investera i en etikettbok. :-)

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-03-27 14:16:48

Vad kul med engagemang! Kajsa: Fredrik har helt rätt! Du kan ha en sommarklänning, en kjol, snyggare byxor eller så. Många har undrat varför vi "bara" har klädkoden kavaj och det är helt enkelt för att jag inte tänker kräva av folk att köpa en ny klänning/smoking bara för att jag och Isak ska gifta oss. Det får man förstås göra, om man vill, det är inte så jag menar vi har rätt många studentkompisar som kanske hellre lägger pengarna på annat. Kuvertavgiften + resan till bröllopet räcker som utgift för våra gäster, tycker vi. Det är inte i kläderna det sitter. Utan i festen! :) Nu kan vi ju dessutom erbjuda gratis boende om man kan tänka sig att sova i sovstugorna i Burvik, vilket känns väldigt bra. Man vill ju inte att folk ska äta nudlar resten av månaden bara för att vi ska gifta oss. :)

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-03-27 14:17:40

Flera mycket märkliga meningar fick jag till. Hoppas att ni fattade ändå! :) Har lite bråttom av nån konstig anledning...

Postat av: Bek

Publicerad 2007-03-27 16:08:16

Till våra fattiga vänner utan kläder kan vi ordna gratis boende utomhus.

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-03-27 18:53:12

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, ja men det är fan bättre än. Klädsel: Kungligt. Boende: Köp ditt eget jävla rum på ett hotell. Kuvertavgift: 354664798867 kronor.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela