Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

People living in harmony

Publicerad 2007-05-07 14:09:22 i Det är fan sant,

Alltså vissa människor skulle verkligen må bra av att slita ut korken ur arslet och vara som folk. Köp en humor på avbetalning eller något. *Irriterad.*

Jag skrattar ihjäl mig. Min kollegas mobil ringer just nu. Ringsingal: Hem till gården.

Mina elever tyckte att jag var jätterolig idag. Detta är den korta versionen:

- Men men. Hur vet man när det är en agent?
- Ja men det är ju skitenkelt. Passiv sats. "Av någon." Det där kan ni ju räkna ut med en kritbit i arslet.

Var det verkligen så jävla roligt?



För övrigt vill jag stava arslet ashlet egentligen.

Kommentarer

Postat av: Bek

Publicerad 2007-05-07 18:40:10

Jag använde exemplet "Skurken dödades av James Bond" (James Bond = agent). Ja, det är grammatikstudiernas egen version av pappahumor men det funkade (åtminstone fram till provet, och det ÄR ju det VIKTIGASTE).

Kan du inte stava det "Aschberg"?

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-05-07 19:50:22

Fortsättningsvis blir det Aschberg! Jag har kört en hel del sjuka meningar om mina kollegor som vi kan kalla x, y och z. Detta när de skulle plocka ut subjekt och predikat only. Jag heter så klart IL. "IL ska varken gifta sig med x eller y, trots att de båda skulle vilja."
"X är vältränad men y är söt." "Z är hetast av dem alla, trots att han är så skäggig." Mycket uppskattat.

Postat av: Bek

Publicerad 2007-05-07 21:27:11

För att lära sig tempusformerna "perfekt" och "pluskvamperfekt":
- Perfekte prefekt Per HAR DÖTT. Han HADE ÄTIT flugsvamp.
(där ju flugsvamp låter som pluskvamp... eh...)

Postat av: Emma

Publicerad 2007-05-07 21:58:58

Är det bara jag som inte fattar vad ni pratar om? :P Jag känner mig väldigt korkad ..

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-05-07 23:12:38

HAHAHAHAHAHA. Jävligt bra exempel! Snyggt. Jag försöker informera mina elever i meningarna också. Typ: "Ni ska få tillbaka era uppsatser senast vecka 20." "Efter det ska vi jobba med stilövningar." "Det finns en snubbe som har skrivit 70 versioner av Ekorr'n satt i granen." :) Japp, du är omnämnd när de tränar satsdelar... :P
Haha, Emma, vi pratar svensk grammatik. No worries!

Postat av: Teas mamma

Publicerad 2007-05-08 09:07:21

Man kanske skulle bli lärare ändå? Det verkar asroligt att konstruera exempelmeningar!

Postat av: Bek

Publicerad 2007-05-08 16:35:35

Sambor: Oooh! Mina 15 minutes (seconds?) of fame (?) ! Och ska ni träna attribut: "...en snubbe MED FÖR MYCKET FRITID OCH INGEN TJEJ som har skrivit 70 versioner..."

T's M: Jaa... asroligt...

Postat av: Samboronbon

Publicerad 2007-05-08 17:36:15

Det är ASKUL att göra övningar och meningar. Hurra. HAHAHAHAHAHAHA. Ja, fan, det skulle jag ha haft med när vi övade attribut, men jag körde bara adjektivattribut med dem...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela