Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Morskan och foten

Publicerad 2008-02-27 22:20:50 i Krönikor,

När man är gravid får man höra en massa förlossningshistorier. En del trevliga och en del mindre trevliga. Man får tips och råd inför förlossningen trots att alla vet att det kan bli precis hur som helst. Upplevelsen är helt individuell och kan nästan inte planeras i förväg. Jag suger i mig allt jag får höra, trots att alla berättande föräldrar säger emot varandra.
- Du måste ta ryggmärgsbedövning!
- Ta för i helvete inte ryggmärgsbedövning!
- Lustgas är the shit.
- Lustgas är så jävla obehagligt.

Tack och lov är förlossningsberättelser inte alls meningslösa, utan ofta väldigt roliga. Alltid är det något som har gått snett. Någon har skrikit åt fel person, svimmat, blivit hög, blivit bedövad på fel ställe eller fött tvillingar bara så där helt apropå. Det här är min favoritförlossningsberättelse. Håll till godo:  

Min kollega ska bli pappa för första (och hittills enda) gången. Under förlossningen sjunker barnets puls drastiskt och kalabalik uppstår. Förutom de blivande föräldrarna finns tre kvinnor i förlossningssalen. Plötsligt utbrister en av kvinnorna:
- Hämta morskan!
Min kollega blir fruktansvärt upprörd, skäller ut de tre kvinnorna och tycker att det är helt otroligt att ingen av dem är barnmorska när hans barn håller på att dö. En bunt vanliga jävla undersköterskor/sjuksköterskor gör knappast susen en sådan här gång.
- Jo, men vi är barnmorskor, svarar de.
- Öh? säger min kollega.
- Morskan är den polske läkaren. Han heter så.

Vad fan är oddsen?

På andra plats kommer historien om när en annan kollega födde en unge som kom med rumpan först. Det första som kom ut var dock inte rumpan, utan en fot. En fot! Bara en. Det blev lite bråttom, för hur fan skulle de nu få ut resten av ungen utan att inte göra den illa? Ganska bisarrt att titta ned mot sin nedre region och se en fot komma ut därifrån...

Jag hoppas att min kommer med huvudet först och att Morskan är pensionerad/jobbar annorstädes.

Kommentarer

Postat av: Teas mamma

Publicerad 2008-02-28 09:37:59

Morskan! Hahahaha! Lysande!

Men kom ihåg: Om förlossningsläkaren är en kvinna vid namn Mojgan [sic!] - be att få byta direkt. Hon är en jävla idiot som jag borde ha anmält. (Hon berättade inte för oss att man alltid rutinundersöker barn om man använt sugklocka, så vi blev helt skräckslagna när de sprang iväg med grisslan så snart hon kommit ut. KärringJÄVEL! Dessutom kom hon inte ihåg vilken typ av läkemedel hon själv gett mig, eller när. Det fick jag påminna henne om.)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela