Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Arbetslivserfarenhet

Publicerad 2008-01-14 18:06:02 i Det är fan sant,

I morgon har jag arbetat som lärare i ett år. ETT ÅR! Det känns som.... betydligt kortare måste jag säga. Tiden går sannerligen alldeles för fort. Snacka om att jag blev vuxen 2007. Jobb (januari), äktenskap (augusti) och positivt graviditetstest (oktober). Starkt jobbat.

Jag är kvar på jobbet just nu. Ska representera arbetslaget på föräldraråd 18.30 så jag är nog inte hemma förrän 20.00, men det gör ingenting. Jag har fått jättemycket gjort i eftermiddag. Främst reflektion. Jag har sorterat i pärmar och tittat på material jag har använt under det här året. Det är mycket. Jag fattar inte hur jag har kunnat arbeta fram allt det där på ett år. Det är hur mycket papper som helst jag har skrivit. En hel del eget material som någon häftig artist skulle säga. Det finns nämligen inga läroböcker i åk 9 i vare sig svenska eller engelska. I svenska finns inga läromedel alls, inte i någon årskurs, så i det ämnet har jag gjort allt material själv. Jag borde bli läromedelsförfattare! Nu vill man ju inte använda läroboken hela tiden ändå, men det kan ju vara skönt att ha något att utgå ifrån. Inte minst som nyexad.

Eleverna har reagerat olika på beskedet om att jag är gravid. Niorna verkade glada och på något sätt lite lättade att det bara var därför jag ibland hade åkt hem, mått illa eller varit extra grinig. Flera av dem hade börjat spekulera redan när jag slutade snusa, så de blev inte så chockade.

Åttorna, däremot, var inte lika muntra. I en av mina engelskåttor (den mest väluppfostrade) gratulerade eleverna artigt och sa sedan inte så mycket. Den andra åttan föreslog abort så att jag inte skulle försvinna från skolan. Hahaha! Tala om fräckt! I den tredje åttan var stämningen dämpad. De var uppriktigt ledsna och kände sig svikna. Det är nästan så att jag får tårar i ögonen själv när jag inser att jag inte kommer att undervisa åttorna när de går i nian. För by golly, de är helt underbara och nästa år kommer de att vara ännu bättre. Lika bra som årets nior. Jag har ju inte lärt dem allt jag kan än! Men det hinner jag nog aldrig göra, för till skillnad från Baloo har jag en hel massa att lära dem. ;)

Skolråd om en halvtimme. Jag hoppas vara hemma till idrottsgalan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela