Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Gravid 1/11- mitten av november (läs bakifrån för att lättast hänga med.)

Publicerad 2008-01-12 14:44:17 i Polly,

Sön 11 nov 2007 09:50

Vad fru K vill att Grynet ärver av herr K


Detta vill jag att Grynet ska ärva av pappa K:

- Herr Ks tålamod.
- Herr Ks praktiska sida.
- Herr Ks söta tår.
- Herr Ks händer.
- Herr Ks skratt.
- Herr Ks förbränning.
- Herr Ks intelligens.
- Herr Ks humor.
- Herr Ks musikalitet.
- Herr Ks stora hjärta.

Detta vill jag INTE att Grynet ska få från pappa K:
- Herr Ks bollsinne.
- Herr Ks "jag-kan-inte-göra-två-saker-samtidigt."
- Herr Ks oförmåga att lyssna (märks oftast när han inte är intresserad av ämnet, men helt plötsligt BLIR intresserad av ämnet och förutsätter att folk orkar ta om historien...)
- Herr Ks nagelnoja.
- Herr Ks motorik när han ska göra något som går snabbt. (HAHA!)

Nu kommer jag inte på något mer.
/Fru K.


Fars dag

Idag är det fars dag. Jag och Grynet hurrar för pappa Karlsson. Hahahaha. Jag är väldigt trött och lite asocial. Alla våra kompisar måste tycka att jag är skittrist som hellre ser på TV än partar. Nåja. Om Grynet klarar embryotiden får jag ju snart berätta varför jag är trött.

Helgen har än så länge varit mysig. Middag med Andrea och Svante i fredags och med Linus och Chrille igår. Naturligtvis spel också. Klockan 23 måste jag sova, för då är jag jättetrött. Grynet tycker om att väcka mig vid 05 för kisspaus. Jag är inte jätteförtjust i det, men förstår om Grynet är uttråkad när mamma sover så länge. Hahaha.

Syrran skickade igår en bild på vilken fin moster hon kommer att bli, ja men det är klart att du kommer att bli världens bästa moster!

Nu ska jag nog sova lite till, hur kan man vara så här trött? 

Fre 9 nov 2007 17:44

Veng puteng

Här sitter jag och dricker alkoholfritt vin. Det smakar faktiskt lite som vin, men även som druvjuice. Lite glögg också. Klart drickbart och man får lite vinkänsla i alla fall. Främst dricker jag dock alkoholfritt vin för att våra middagsgäster ikväll inte ska misstänka någonting. De kommer att tro att jag dricker riktigt vin. Lurade!


Tors 8 nov 2007 22:30

Vad Grynet får/ inte får ärva av mamma:

Vad Grynet inte får ärva av mamma (utan inbördes ordning):

- Tandgnisslandet!
- P-Å
- Allergin/astman
- Frusenheten
- Stressmage (IBS, katarr.)

Vad Grynet gärna får ärva av mamma (utan inbördes ordning):
- Min figur. (Ja, jag är nöjd, bli sur om du vill. Nu är jag ändå gravid, så om nio månader är jag kanske inte lika nöjd...)
- Min bollkänsla.
- Min rapphet.
- Min röst (Vass men snygg!)
- Mitt språkintresse.


Ons 7 nov 2007 23:24

Titta vem som snackar nu! by Isak

Jamen det är ju jag.
Jo, alltså, jag ser alltså mycket fram mot att gå och bada på badhus med ungen. Ligga i en jättegrund barnbassäng som är jättevarm (kanske av kiss) och guppa. Sweet! Och jag ska definitivt ha en orange barnstol bak på cykeln. Iofs bör jag skaffa en damcykel först, om jag inte ska försöka svinga benet över ungens huvud med en mäktig roundkick vid varje av- och påstigning. Men det är klart, en sån farsa spöar ju BEVISLIGEN andras pappor om det kommer till sådana lekar i sandlådan.

Sen kom jag på att jag ju faktiskt kommer att få uppleva ungens tidiga språkutveckling. Idag när jag satt i den torra inomhusluften på universitetsbiblioteket så slog det mig helt plötsligt. Tänk att det jag just läste om (att inläraren analyserar ord och grammatiska strukturer ur omgivningens tal), det ska grynet gå igenom! Festligt festligt, sa Chomsky.

Och jag har funderat ut en liten lista. Jag kallar den "Saker jag hoppas att ungen inte ärver av mig"

#1 Finnig hy under gymnasiet
#2 Närsynthet
#3 Skägg som är i glesaste laget (ifall pojke)
#4 Svårighet att bli brun på sommaren
#5 Tendens att lätt få blånagel på stortån.

Vecka 6

Hej!
Det är Grynets mamma som skriver, denna den 7/11 2007. Idag gick vi in i sjätte veckan av denna (fortfarande mycket tidiga) graviditet. Grynets namn är väldigt passande just i denna vecka, då embryot nu ser ut som ett risgryn och är 4-7 millimeter långt. Hjärtat slår dubbelt så fort som en vuxens hjärta. Livmodern är ungefär lika stor som en clementin.

Jag har växtvärk, främst på kvällen, och i samband med det känns det verkligen som att jag får missfall. Det har varit rejält jobbigt igår och idag. Inte kul att sitta på utvecklingssamtal och fundera på om man just nu sitter och blöder ut ett foster... men enligt MVC är det helt normalt att känna det som att mensen ska komma när som helst och så kan man känna ganska länge.

Fortfarande är missfallsrisken rätt hög, men jag är inte särskilt orolig utan tänker att händer det så händer det och då lär jag ju märka det. Det finns ändå ingenting jag kan göra för att påverka det. (Förutom ge fan i sprit, nikotin och sådant.) Jag har varit nikotinfri sedan jag testade positivt och planerar att fortsätta med det. Det är en självklarhet.

Jag mår ibland illa på morgonen. Morgonte har jag slutat med och jag kan inte dricka kaffe efter lunch.

Herr K. börjar förstå att han ska bli pappa. Han började igår prata om att han vill gå på badhus med barnet och att han vill ha en babysits på sin cykel. Det är klart! Bada med bebis är ju jättemysigt!

På jobbet går det bra, känner mig faktiskt inte lika trött längre, men gissar att jag kommer att sova mycket i helgen. Har väldigt mycket på jobbet nu, med rättning (HÖÖÖGAR), utvecklingssamtal och en hel del andra större projekt. Det är bara bra, då kanske de här första veckorna går fort så man får berätta någon gång...

Vilka vet då? Ja, just nu vet:
Lindquists (Åke, Gita, Jojje, Fredde, Wille, Elin.)
Karlssons (Kakan, Anders, Emma, Sara, Erik.)
Ann-Marlene och Danne (Fru Ks kusin - för att pappa försa sig!)
Jan-Erik Länta (Fru Ks närmaste kollega, för att fru K blev tvungen att informera honom om att det kanske inte är så lägligt att åka på klassresa med 9A när fru K är en och en halv månad från full tid, om detta går bra...)

Det känns bra, vi är lyckliga!

Sön 4 nov 2007 16:12

Fader välkänd by Isak

Yes, det är min tur att skriva något kort om saken. Jag känner ju inga förändringar i min kropp alls, så det kan jag inte skriva om. Möjligen kan jag känna att jag fått en cm extra fläsk runt magen, eftersom jag slutat snusa av sympati med modern. Men nu är det här ingen sluta snusa-blogg, utan en gravidblogg.

Jag är jätteglad över grynet. Jag längtar efter galonbyxor, lekparker, utflykter, att vara pappa, att hämta, att uppmuntra våga smaka spännande mat och lära ut magic. Jag känner samtidigt lite ångest inför att inte längre kunna ha ett hem som andra bara kan snäppa förbi, att vara totalt ensam i sin situation, alternativt att börja hänga med en massa TÖNTAR bara för att de råkat föda barn ungefär samtidigt som en själv. Jag hoppas verkligen att Sofia och Anders doppar sina dagliga dolmar på sitt håll. Detsamma gäller johanna och fredrik. Tur för oss att Simon och Tamara har barn.

Fast vi har jävligt fina tillgångar. Din och min familj. Kompisar - Inte så många kompisar i umeå längre, men ändå. Kommer vi att bli psyko och driva bort våra kompisar när vi får barn? Eller kommer de att sticka så fort det börjar lukta barnbeck på stippan?

Thadh vár allt/ Pabbí


Illamående

Igår kom illamåendet, men jag tänkte att det bara var inbillning och att jag även annars kan må illa på morgonen. Idag kräktes jag, fan. Jag kommer att sakna tekoppen på morgonen. :(

- Tur att du är så smal, sa Isaks mormor, allt mode är till för smala människor.

Gud, tänkte jag, hon skulle bara veta hur tjock jag kommer att bli till våren, men det är ju faktiskt ganska sexigt och vackert att vara gravid så det ska nog gå bra. Man har dessutom rätt att ha några extrakilon i nio månader efter förlossningen. Några kanske sitter för evigt, men who cares? Man har ju kunnat få barn, det måste ju vara det finaste som finns? Om detta går bra alltså, peppar peppar peppar. Missfall önskar vi oss inte, tack på förhand.

Det är hundra år tills vi ska på MVC. Det suger! Vill dit och titta på bebben (tvåmillimetersembryot) redan nu. Jag är en otålig jävel, indeed.

Nu hoppas vi att herr K ska få tummen ur och skriva snart.

Kram!
Fru Karlsson


Lör 3 nov 2007 21:48

Gråt och tandagnisslan

Jag (fru Karlsson) är nu i vecka 5.  Det är skittidigt. Jag är väldigt gråtmild och har konstant mensvärk, vilket tydligen är växtvärk i livmodern. (Fullt normalt, inget att oroa sig för.) Familjerna vet, c'est tout. Grynet, vårt embryo, tar ingen skit och är inte större än två ynka millimeter. Poor shit. Men hjärtat slår, det är häftigt. Vi ska på MVC den 10/12 om allt går bra, så vi hoppas på det.

Herr Karlsson och jag förstår inte riktigt varandra just nu. Det blir mer tydligt för mig att det ska bli en bebis, eftersom jag känner det fysiskt. Det gör ju inte herr K. Han har svårt att förstå varför jag är så trött och varför jag är så grinig. Jag har svårt att förstå varför han inte fattar att vi ska ha barn. Vi brukar aldrig bråka, men nu har vi faktiskt gjort det, eller snarare diskuterat. Shit, här ska man ställa om sina liv och grejer! Antar att det är vanligt med lite turbulens i förhållandet när kvinnan är nygravid. :) Det är absolut ingen fara, vi kommer nog att hamna i balans snart när Isak förstår och när jag chillar lite.

Jobb igen på måndag. Det blir bra att tänka på något annat, man kan inte bara tänka på pregnancy hela dagarna.


Gravid

Vilket jättefint skott av Isak, ända in i kaklet (ägget.) För jag har testat positivt twice nu och enl. sjukvårdsupplysningen är jag därmed gravid trots att jga inte ska ha mens förrän onsdag. Herr K är lite chockad. Vi får hoppas att han överlever det här. Jag ville genast berätta för mor och svärmor. Efter en stunds dividerande kom herr K fram till att det var okej. Så då gjorde vi det. Reaktioner.
Svärmor: HAHAHAHAHAHA. Det kan inte vara gammalt?! HAHAHAHAHAHAHAHA.
Jag: Öh?! Öh?!
Svärmor: Men roligt.
Senare pratade svärmor och herr K med varandra och mitt intryck av konversationen var att dagens nyhet var att herr K har slutat med nikotin. Båda två måste vara chockade.
Mamma: Vad roligt. Vill du ha en pojke eller en flicka?
Jag: Öh?! Alltså, det är ju för fan inte ens en varelse än! Nästan! Men pojke... kanske. Eller flicka. Whatever. :)

Kommentarer

Postat av: SAM

Publicerad 2008-01-12 15:51:21

GRATTIS. MEn så JÄVLA kul. Oj. Inte svära in front of the baby.

Postat av: Idha

Publicerad 2008-01-12 16:53:56

HAHAHA ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela