Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Perspektiv

Publicerad 2009-06-06 02:20:54 i Politik,

Nyss hände något ganska fantastiskt. Jag vaknade och kände att jag var vrålhungrig. Jag tänkte: JAG VILL HA MOZZARELLA OCH TOMAT! Och ta mig fan. Vi hade tomat och mozarella. Det är första gången vi har det jag är sugen på hemma.

Medan jag har tryckt i mig mozarella och tomat har jag hunnit läsa lite tidningar och hittat något intressant. En krönika om Schymans valkampanj och någon typ av jämförelse mellan piratpartiet och feministiskt initiativ. Krönikören avslutar sin artikel med orden:

Men det är klart, vad är väl kvinnors och HBT-personers rättigheter jämfört med rätten till fri fildelning?


En berättigad fråga när piratpartiet nu ser ut att gå mot två mandat i parlamentet. Som Linus skrev: Piratpartiet är ett blått parti.

De som verkar ha svårast att bestämma sig för vilket parti de ska rösta på tycks välja mellan Moderaterna, Sverigedemokraterna och Piratpartiet. Även om Piratpartiet i det fallet är ett vettigare val än Sverigedemokraterna (åtminstone) finns det betydligt bättre partier att rösta på. Till exempel Feministiskt initiativ. Män äger 99 procent av jorden och har 90 procent av inkomsterna. Vi behöver komma åt det här problemet. I Sverige har vi det bra jämfört med resten av världen, och då är jag verkligen inte nöjd med hur det ser ut i Sverige. Jag gillar inte att få mindre betalt än en man som gör samma jobb. Det är 2009. Något måste hända. Alla människor ska ha samma värde. Annars är det något fundamentalt fel någonstans. Det ska inte spela någon roll om man är en svart homosexuell dvärgkvinna eller om man är en vit heterosexuell man. Samhället ska ge alla samma förutsättningar att bli det de vill bli. Kanske främst att bli det de vill vara.

Eftersom det är sent ska jag vara generös: Jag nöjer mig med att ni inte röstar på ett blått alternativ. Även om jag helst ser att ni skriver Feministiskt initiativ på era valsedlar.

Kommentarer

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-06 02:35:21

Autokorrigering:

- Det var snarare en krönika än en artikel.

- Jag stavade mozzarella med ett z på ett ställe. Klantigt.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-06 02:37:01

På två ställen. Fan vad jag slant, men det är way too late och jag borde ha somnat för länge sedan.

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-06-06 08:58:18

Jag kan hälsa från min man att F! får hans röst.

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-06-06 09:00:02

Men vill också påpeka att Piratpartiet driver långt viktigare frågor än att man ska få ladda ned senaste Terminator-filmen. Det handlar om integritet och kamp mot övervakning grundad i privata ekonomiska intressen.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-06 09:02:15

Absolut är det så. Men den frågan driver många andra partier än piratpartiet. Det där kommer att ordna sig oavsett om piratpartiet kommer in i parlamentet eller inte. Man kan inte hejda tekniken och det har de flesta politiker fattat. Och jag tror att många "röda väljare" inte har fattat hur blått piratpartiet faktiskt är.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-06 09:03:12

Med "Det där" menade jag nedladdning. Och det jag menade med "den frågan" var kampen mot övervakning och motstånd mot fra etc.

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-06-06 09:46:37

Jag tror att det är naivt att hoppas att "det ordnar sig". Titta på den lagstiftning som håller på att genomföras, här och i övriga EU. Även om Sverige håller hårdare på yttrandefrihet och personlig integritet än många andra EU-länder kan vi tvingas in i gemensam lagstiftning. Jag vill inte att företag ska bestämma över vilka som har tillgång till internet eller vilken utsträckning man ska få surfa, skriva eller fildela.



Som sagt, jag skulle rösta grönt om jag hade fixat ID-handlingar i tid, men jag hoppas också på att PP kommer in. Särskilt Amelia!

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-06 11:35:58

Ja, naivt eller inte, att rösta på ett parti som står så långt till höger känns verkligen naivt om man egentligen är röd. Enligt alla debatter tycker ju majoriteten av de svenska partierna att IPRED-lagen måste brytas upp och att man måste få till stånd en annan lösning. Som gör det okej att fildela men som ändå ger pengar till författare etc. Jag tror att det naivt att tro att piratpartiet kan lösa detta bättre än de som håller med dem i sakfrågan.

Postat av: Lokförarn

Publicerad 2009-06-08 11:24:44

Mina klasskamrater är piratkultister. De tjatar jämt och ständigt om att Piratpartiet är så himla bra. En av dem (mr Kultledarn) har tom beklagat sig över att "vi fortfarande har okommersiell upphovsrätt i detta land" när han skulle citera ett kort stycke från NE. Tagga ned, kanske?



Jag kan hålla med om att partifrågan integritet är viktig och den är tillräckligt viktig för att jag skulle kunna rösta på dem, men jag är rädd att de kommer att ta ställning i fler frågor i framtiden. Jag har läst ledande personer skriva positivt om sänkt ålder för rösträtt, jag tycker att den om något borde höjas tillbaka till 21.



Nä, så istället röstade jag Folkpartiet... hata mig inte :-P

Postat av: Fredde

Publicerad 2009-06-08 13:22:16

Nu är jag lat och har inte orkat läsa de andra kommentarerna, men det är att både göra bort sig och att grovt förenkla en seriös debatt när man skriver "Men det är klart, vad är väl kvinnors och HBT-personers rättigheter jämfört med rätten till fri fildelning?" i sin krönika.

Det handlade om fildelning till en början, nu handlar det om rätten att ha ett fritt internet och att försöka begränsa den galna storebrorsfebern EU tycks ha fått.



PS. Jag röstade rött till slut, men vill ändå försvara piratpartiet lite här.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-08 14:14:40

Ja, men självklart är det att förenkla. Men det ger fortfarande folk en tankeställare. Särskilt med tanke på att majoriteten av de som röstade på piratpartiet faktiskt uppgav att fildelning var den största anledningen till att de gjorde det. (Enligt SVT:s stora vallokalsundersökning.) Alla gjorde så klart inte det, men att MAJORITETEN tyckte det gör ju att frågan som ställs i krönikan faktiskt är berättigad.

Postat av: Fredde

Publicerad 2009-06-08 14:57:56

Okejdå! :) Är det så har du ju rätt.

Sen funkar ju folk olika. Det går, lite hårt draget, att rösta på två sätt. Efter vad som är bäst för en själv eller vad som är bäst för de flesta. För många ungdomar har hela livsstilen påverkats av fildelningsfrågan, medan homopersoners giftemål eller icke giftemål i Portugal inte kommer så högt upp på dagordningen. De större partierna kan inte bli sura på ungdomarna som röstar på PP och skiter i 'de viktiga frågorna', den enda riktiga approchen är att tänka igenom sin fildelnings/integritetslagstiftning ordentligt, göra den sund och sen hoppas på att ungdomarna skiftar fokus något.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-06-08 15:19:17

Så är det, absolut, men sen får man ju vara glad att Piratpartiet tog flest röster från Sverigedemokraterna enligt SVT:s undersökning. Hellre pirater än sverigedemokrater. De hade säkert kommit in om inte Piratpartiet funnits. Fy fan. Men som K-G Bergström sa i morgonsoffan: "Piratpartiet kommer inte att göra någon skillnad i parlamentet." Tyvärr tror jag att han har rätt, men vi kan ju ha fel både jag och K-G.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela