Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Kom ihåg var du läste det först

Publicerad 2009-03-10 10:37:53 i Schlager,

Här kommer Idhas schlagertips. Som ni har väntat! Jag kommer att sätta betyg utifrån det jag minns av låtarna. Detta innebär att det kommer en recension efter själva finalen, där betygen kan ha ändrats. Helt crazy! Låtar kan te sig olika i olika startfält, tänker jag. Ni får även den korrekta startordningen, om ni inte kände till den. En extra service from me to you.

Alla recensenter måste ju ha en betygssymbol. Själv använder jag et-tecknet eftersom jag är lite coolare än alla andra musikrecensenter. Skalan är ett till fem. Kom gärna med egna åsikter i kommentarsfältet nedan. Det vore kul att höra hur (o)lika vi tycker.


1. MÅNS ZELMERLÖW -
Hope and glory
Den här låten har egentligen allt och får säkert femmor i både Aftonhoran och Sexpressen. Det är sexy sexy brudar, det är zexy zexy Zelmerlöw som dessutom kan sjunga, dansa och uttala engelska, så vad är då mitt problem? Jo, att numret ger mig "Hero"-vibbar och ni minns väl hur det gick för Charlotte ifjol? Jag tror att det här numret är för rent för att gå hem i ESC.
Tips: Plats 1
Betyg: &&&&

2. CAROLINE AF UGGLAS -
Snälla, snälla
Det här är ett bidrag som mycket väl kan funka i ESC. Låten har vuxit för varje lyssning, vilket samtidigt är dess enda problem. Den fastnar nämligen inte direkt. De som gnäller på Carolines utseende, personlighet eller scenspråk kan hålla käften och lyssna. Det här är en riktigt bra låt som jag tror kan skrälla i finalen, trots att den tog sig dit via andra chansen.
Tips: Plats 2
Betyg: &&&&

3. AGNES -
Love love love
Agnes sjunger bra (lite surt i deltävlingen, men hon kan bättre) och hon har startfältets i särklass snyggaste rumpa. Låten är klart trallvänlig, men i konkurrens med E.M.D. och Måns drar Agnes det kortaste strået. Hon kommer att förlora många röster till övriga gamla IDOL-rävar.
Tips: Plats 10
Betyg: &&&

4. H.E.A.T. -
1000 miles
Detta är utan tvekan en bra låt och dessutom ensam i sin genre kvällen till ära. Gladrock à la pudlarna. Att ställa upp med ett rockigt bidrag i ESC är inte längre något nytt. Dessutom ser sångaren ut som en manlig miss Piggy med hårlöss. Rocktåget har redan gått, H.E.A.T.
Tips: Plats 8
Betyg: &&(&)

5. EMILIA -
You're my world
En skitbra låt framförd av en allt annat än skitbra sångerska. Det är synd, för annars hade den här sköna och gungiga låten förtjänat en femma. Jag tror att det kommer att gå bra för Emilia, men hoppas att hon inte vinner.
Tips: Plats 3
Betyg: &&&&

6. ALCAZAR -
Stay the night
Alcazar har bytt ut Fiorefjantfjollan mot en riktigt duktig sångerska. Att Tezz inte sjunger bra vet vi, men hon hörs knappt den här gången, så det gör ingenting. Stay the night är en bra låt som fastnar direkt. Dansen sitter som en schmäck (gott kaffe!) och Alcazar är dessutom the shit i östeuropa. Jag tror att vi har bäst chanser med det här bidraget i ESC, men är inte övertygad om att alla röstdugliga svenskar är på min sida.
Tips: Plats 4
Betyg: &&&&&

7. SARAH DAWN-FINER  - Moving on
Visst är Sarahs nummer mäktigt. Hon har en barm jag vill borra in näsan i och hon sjunger fantastiskt, men det känns som att balladerna är slagna på förhand i år och låten lyfter aldrig riktigt. Starkaste balladen ikväll, vilket inte säger särskilt mycket.
Tips: Plats 7
Betyg: &&&

8. E.M.D. -
Baby goodbye
Jag tycker att det här bidraget har en riktigt bra text och melodin fastnar direkt. Däremot tror jag att E.M.D:s potentiella röstare gillar Måns låt mer. Det beror inte på att den här låten är svagare, den kanske rentav är starkare, men Mattias ser ut att ha tics när han försöker flirta med kameran och han sjunger dessutom illa. Erik har något dvärglikt över sig och imponerar inte heller vokalt. Danny borde ha sjungit hela skiten själv och hyrt in dansare.
Tips: Plats 6
Betyg: &&&


9. SOFIA -
Alla
Alla greker utom jag? Nä. Men typ. Sofia sjunger helt okej som jag minns det, men varför ska Sverige framföra sitt bidrag på grekiska? Engelska kan jag förstå. Samiska kan jag förstå. Jag kan till och med förstå om vi skulle framföra ett bidrag på romani eller tornedalsfinska, men grekiska? Javisst, det är en svängig bit. Jag gissar att alla svensk-greker röstar på den här.
Tips: Plats 11
Betyg: &&

10. MOLLY SANDÉN -
Så vill stjärnorna
Den kristna högern kommer att rösta som dårar, men detta är en nästan morbidt morbitt sjukt slätstruken ballad. Molly är en säker sångerska, men hon har vad Bert Karlsson kallar karisma, vilket inte nödvändigtvis är något positivt.
Tips: Plats 9
Betyg: &&

11. MALENA ERNMAN -
La voix
När Malena sjunger verserna i sitt bidrag vill jag drunkna och skållas på samma gång, så sätt på vattenkokarna därhemma. Jag vet inte vilka som vill att det här bidraget ska vinna (förutom pappa och svärmor), men det här är skräp. Visst kan hon sjunga opera, men verserna är hemska och Malena gör inget positivt intryck på mig i övrigt heller. Eftersom låten sticker ut (i all sin skräpighet) tror jag ändå på en relativt hög placering.
Tips: Plats 5
Betyg: &


Alltså:
1. Hope and glory
2. Snälla, snälla
3. You're my world
4. Stay the night
5. La voix
6. Baby goodbye
7. Moving on
8. 1000 miles
9. Så vill stjärnorna
10. Love love love
11. Alla

Kommentarer

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-03-10 11:06:55

"När Malena sjunger verserna i sitt bidrag vill jag drunkna och skållas på samma gång, så sätt på vattenkokarna därhemma."



HAHAHAHAHAHAHAHA! Ett av dina roligaste ögonblick!

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-10 11:12:40

Hahahahaha! Tackar. Eftersom jag är så sjukt rolig tar jag det som en fet komplimang. Men inte lika kul som "Träd in här, gran"? :D

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-03-10 17:03:47

"Det är inte så ofta granar bankar på" är svår att bräcka, det måste du hålla med om.

Postat av: morrfan

Publicerad 2009-03-10 19:30:32

Alltså jag tål inte den där operamänniskan. TA BORT.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-10 23:16:43

Ja, granen är nog min bästa ever. Samantha: Malena Ernman är favorittippad på svenska spel. Alltså helt sjukt! Jag kollade idag. Hoppas verkligen inte att hon vinner.

Postat av: StorKrossen aka Lokförar'n

Publicerad 2009-03-11 09:58:57

Äh, inget slår det där rosa fransk-engelska bidraget för nått år sen, tävlingen kan lika gärna läggas ned.

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-11 11:17:19

Lokförar'n is back! Men vilket var det? Jag kommer inte ihåg det? Var det i ESC eller svenska melodifestivalen?

Postat av: Tamara

Publicerad 2009-03-11 14:07:58

Visst är det Les Fatals Picards med "L'amour a la francaise" vi pratar om? Ett av tidernas bästa schlagerbidrag!

Postat av: Idha

Publicerad 2009-03-11 14:40:46

Det ska jag definitivt kolla upp!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela