Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Lugn! Boobisarna kommer tillbaka.

Publicerad 2009-03-31 13:03:00 i Föräldraskap, Krönikor, Ålder/utseende,

Som gravid kvinna får man höra skräckhistorier om bröst, magar och hår dagarna i ända:

"Ja, du ska se efter avslutad amning. Då kommer brösten att hänga ned till knäna på dig!"
" Mina krympte två storlekar och såg ut som urvridna trasor."
" Mina såg snarare ut som två russin."
"Mitt hår föll av i tussar efter avslutad amning. Jag var praktiskt taget flintis."
"Min mage är alldeles skrynklig. Det är strimmor överallt."

Därför vill jag nu lugna alla gravida kvinnor. De historier man hör är ofta överdrivna. Självklart finns det de som drabbas hårdare än andra och det är förstås jättebra att de berättar om sina erfarenheter, men de allra flesta mammor jag sett up close har inte alls varit olika icke-mammor. I couldn't tell the difference. Kroppen förändras med åldern också och människor får strimmor redan i tonåren. De bleknar.

Brösten ser förvisso ledsna ut precis när man slutat amma, men så här en månad efter känner jag mig glatt överraskad. De hämtar sig verkligen. Det är helt otroligt vad kvinnokroppen kan prestera. Gud vad jag har oroat mig i onödan.

Tjejer! Jag har gått från 65E före graviditet till 70F efter amning. Två stolta moderliga bröst finns kvar. Det är inga russin.  Kroppen förändras när man får barn. No doubts. Man får någon strimma här och där. Man får något extra kilo att jobba med. Man får jobba med magmuskulaturen. Man får bredare höfter.  Man får NYA bröst, men inte nödvändigtvis sämre eller fulare bröst. Denna kropp byggdes av Polly. Klart att jag känner mig lite stolt!

Mamma hävdar att hennes kropp var jättefin till efter andra barnet. Johanna sparkade nämligen sönder mammas navel. Äh. Det där tar vi en annan gång. Orka oroa sig! Skulle brösten hänga ned till knäna efter andra barnet så har jag en man och två barn som älskar mig. Jag känner mig tryggare i min kropp nu än när jag var 16. Kan det vara så att skönhet kommer inifrån? Eller kan det vara så att mammaskapet har gjort mig mognare och mindre ytlig? Jag vet inte. Men det känns bra. Jag peppar på bikini i sommar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela