Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Den fattiga skolan

Publicerad 2009-09-14 19:44:00 i Krönikor, Politik, Skola,

Jag måste bara säga att mina elever är helt sjukt duktiga. Två gånger i veckan har jag 8:orna och 9:orna i franska samtidigt. Trettio personer i en syrefattig aula. Hälften gör en sak och andra hälften en annan sak. Sparkraven i skolan är insane kan jag säga. Det är inte lätt att göra något vettigt när man har två klasser samtidigt och det ställer enorma krav på eleverna själva.

Medan 9:orna arbetade fritt med en skrivuppgift kunde jag sitta i ring med 8:orna och berätta om mina erfarenheter av skolsystemet i Frankrike. Shit vad chockade de blev när de fick veta att elever i Frankrike är rangordnade. Den bästa heter "nummer 1" och den sämsta "nummer 30." Att lärarna där skriker: "CATASTROPHIQUE!" över hela klassrummet när en elev misslyckas gjorde dem också rätt tacksamma över att gå i svensk skola. Den franska skolan har mycket att lära av den svenska. Särskilt när det gäller synen på elever. Sedan kunde jag även ha en muntlig övning i den lilla ringen i aulan medan 9:orna jobbade koncentrerat. Vilka grymma ungar!

Jag står på en scen och undervisar i aulan, för övrigt. Bara det känns ju helt sjukt. En gång i veckan har jag
8:orna och 9:orna var för sig. Herregud. Måtte den ekonomiska krisen vända snart. Ibland blir jag helt störd när jag ser företag sponsra idrottsklubbar med flera miljoner. Självklart är det jättebra att de gör det, men varför är det ingen som ger en massa pengar till en kommuns skolor? Jo, för att det inte ger någon reklam. Jag fattar varför man inte ger en massa pengar till en enskild skola. Det blir ojämlikt, men som det är nu får eleverna inte ens skriva i sina övningsböcker...

Säkert finns det regler kring det där som jag inte känner till. Upplys mig gärna.

Skolan will never be rich, men det är svårt att göra ett fantastiskt jobb under de förutsättningar som råder i dagsläget. Det är bara att gilla läget och göra sitt bästa. Det gör verkligen mina elever.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela