Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Hemskt mycket hej

Publicerad 2011-02-10 10:42:58 i Krönikor,

Att hälsa på folk eller inte hälsa på folk är sannerligen en hel vetenskap. Nu menar jag inte hälsa som i besöka någon utan hälsa på som i säga hej till någon.

När jag befinner mig i en trappuppgång hälsar jag på alla. Oavsett om jag känner igen dem eller inte. Varför gör jag det? Är det för att säga: "Jag är ingen inbrottstjuv" alternativt "Jag tror inte att du är någon inbrottstjuv så du får gå runt i trapphuset hur mycket du vill" eller är det bara för att jag befinner mig i närheten av ett hem? Det behöver nämligen inte handla om trapphuset i det hus som jag bor i. Jag hälsar på alla i alla trappuppgångar. Nästan i alla fall.

Om jag förflyttar mig från hyreshuset som jag bor i till parkeringen utanför hälsar jag på alla som pysslar med bilar i närheten av min parkering. Jag hälsar också på de förbipasserande som jag vet eller tror bor i samma hyreshus som jag. Om någon som jag inte känner igen passerar hälsar jag inte. Om jag står på en parkering utanför en kompis hus hälsar jag inte på en jävel. Varför hälsar jag på alla i samma kompis trappuppgång men inte på någon på parkeringen?

Om jag sedan lämnar parkeringsplatsen (min eller kompisens spelar i det här fallet ingen roll) och går 50 meter kommer jag bara att hälsa på de människor som jag absolut känner igen från mitt hyreshus. Only. Inga chansningar såvida inte någon hälsar på mig.

Nere på stan kommer jag förmodligen bara att hälsa på dem jag har hälsat på väldigt många gånger i min trappuppgång eller ute på parkeringen.

Vad jag kan minnas ser det likadant ut i hyrshusen i Umeå. Gäller samma regler när man bor i radhus? Fast där finns ju inga trapphus. Jag kommer att vara lost på Fäbodgatan, alltså!

Kommentarer

Postat av: heddan

Publicerad 2011-02-10 21:09:13

jag funkar ganska exakt som du när det gäller hälsningar tror jag, har dock inga bra råd om hur man hälsar i radhus men tycker att det låter väldigt roligt att flytta till ett, va kul o grattis!!=)

Postat av: Maria L

Publicerad 2011-02-13 12:53:05

:) Det här låter som ett underlag för en forskningsstudie! :)

Postat av: Pär

Publicerad 2011-02-13 17:41:53

I Bureå hälsar man typ på varenda kotte, utom när man är i "centrum". Där skulle det val bli för många att heja på.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela