Det här är sant. Jag har sagt det åt flera.

Så sayonara, nu är jag på väg.

Puts väck, struts fräck

Publicerad 2013-07-28 20:14:00 i Dan, Föräldraskap, Musik/lyrik,

Dan har en liten egenhet. När han ska sova vill han att jag eller Isak ska sjunga för honom. Problemet är att han vill att man ska sjunga på ett visst tema. Det går till så att Dan säger ett ord, till exempel tomte, och så ska jag eller Isak sjunga om en tomte. Det är viktigt att ordet han har sagt är med i sången. Om Dan säger tomte är det ju lätt. Då kan man sjunga Midnatt råder eller varför inte Hej tomtegubbar. Men ibland måste man blixtsnabbt skalda en ny sång för att man inte kommer på någon bra på Dans tema. I förrgår sa Dan hjärta. Så här i efterhand inser jag att det finns rätt många hjärtlåtar, men jag skrev den här töntiga barnvisan:
Det finns så många hjärtan
i vår lilla stad
Det finns så många hjärtan
i vår lilla stad
Jag har ett hjärta
Bankar, bankar, bankar, hej
Jag har ett hjärta
som bankar för dig

Ikväll fick jag mer problem eftersom Dan sa struts. Jag tycker nämligen att det är viktigt att jag försöker rimma så mycket som möjligt i mina barnvisor. Dessutom måste sången komma direkt och spontant. Jag får inte ändra den allt eftersom jag sjunger utan det första som kommer ur käften är den text som gäller för kvällen. Tvångstankar är som de är. Därför blev det en rätt märklig strutsvisa:

Det var en gång en liten struts
som tyckte om att säga: "Puts"
Puts väck, puts väck
Struts fräck, struts fräck
Nu ska du försvinna - poff

Jag dör!

Men faktum är att det är riktigt mysigt att hitta på sånger till Dan och han somnar fint och nöjt till vilken text som helst, så länge hans ordval finns med.

Dan. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela